مروری بر پهپادهای رادارگریز روز جهان

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

ناسا ایکس-۴۳ : هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت است که توسط ناسا ساخته شد. نسخه اولیه، ایکس-۴۳ سرعتی بیش از هفت ماخ در حدود ۸۰۵۰ کیلومتر / ساعت در ارتفاع ۳۰،۰۰۰ متر یا بیشتر را تجربه کرد. سه نمونه از ایکس-۴۳ ساخته شده که نمونه اولیه در اقیانوس آرام سقوط کرد ولی دو نمونه دیگر با موفقیت پرواز کردند.

مشخصات:

محصول: ناسا

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: آمریکا

معرفی رسمی: ۲۰۰۱

ساختار:

خدمه: ۰

طول :  ۳٫۷ متر

ارتفاع: 

وزن :  ۳۰۰۰ پوند معادل ۱۳۰۰ کیلوگرم

کارایی:

حداکثر سرعت: ۷۵۲۰ مایل در ساعت  معادل ۱۲،۱۰۰ کیلومتر در ساعت

حداکثر برد:

سقف پروازی:  ۹۸۴۰۰ فوت ۳۰۰۰۰ متر 

توان

پیش ران (موتور): بکارگیری موتوری شبیه پگاسوس و  scramjet

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

مدل ها

X-43B 

X-43C 

X-43D

وضعیت: X-51 جایگزین آن شده است.

 

 

Boeing X-45A

Flag_of_the_United_States.svg

X-45A

بوئینگ ایکس-۴۵ (به انگلیسی: Boeing X-45) نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت بوئینگ آمریکا است. پروژه ساخت این هواپیما زیر نظر دارپا و برای نیروی هوایی آمریکا قرار دارد.

مشخصات:

محصول: بوئینگ

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: آمریکا

معرفی رسمی: ۲۰۰۲

ساختار:

خدمه: ۰

طول : ۲۶٫۵۷ فوت معادل ۸٫۱ متر

عرض: ۳۳٫۷۹ فوت معادل ۱۰٫۳۰ متر

ارتفاع: ۷٫۰۲ فوت معادل ۲٫۱۴ متر

وزن خالی:  ۸۰۰۳ پوند معادل ۳۶۳۰ کیلوگرم

کارایی:

حداکثر سرعت: ۵۷۲ مایل در ساعت معادل ۹۲۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۱۴۹۱ مایل معادل ۲۴۰۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۴۳۳۰۷ فوت  ۱۳۲۰۰ متر – ۸٫۲ مایل

توان

پیش ران (موتور): ۱ عدد شرکت Honeywell F124-GA-100 موتور توربوفن خروجی رانش ناشناخته است.

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:
بمب های هدایت شونده دقیق در سراسر دو محفظه داخلی

مدل ها
X-45 سری پایه

X-45A مدل اصلی

X-45C داراری موتور سری F404 توربوفن

X-45N مدل سفارشی برای USN

X-45C phanto Ray مدل سفارشی با سرمایه گذاری خصوصی

Boeing X-45C Phantom Ray

Flag_of_the_United_States.svg

Boeing X-45C

Phantom Ray (اشعه شبح) یک هواپیمای بدون سرنشین و رادار گریز در کلاس SUCAV یا همانStealthy Unmanned Combat Air Vehicle (هواپیمای بدون سرنشین نظامی با قابلیت پنهانکاری) و با سرمایه گزاری مستقیم کمپانی بوئینگ می باشد فانتوم ری .با ابعادی مشابه هواپیماهای جنگنده، از قابلیت هایی همچون: نظارت هوایی، حملات زمینی و سوخت گیری هوایی در طول عملیات بهره مند میباشداین هواپیما در غالب یکی از پروژه های واحد Boeing Phantom Works (یکی از بخش های کمپانی بوئینگ با هدف ساخت نمونه اولیه تجهیزات دفاعی و امنیتی پیشرفته) توسعه یافت  فانتوم ریدر واقع نمونه توسعه یافته هواپیمای بدون سرنشین نظامی X-45C می باشد Boeing این هواپیما را با هدف ارائه به آژانس تحقیق پیرامون پروژه های دفاعی پیشرفته ایالات متحده (DARPA) و برنامه بهره برداری از هواپیماهای مشترک بدون سرنشین (J-UCAS) توسط نیروی هوایی (U.S.A.F) و دریایی(U.S Navy) ایالات متحده آمریکا، گسترش داد. با این حال فانتوم ری جهت رقابت و حضور در هیچ برنامه دیگری ساخته نشده است.

 Boeing X-46A

Flag_of_the_United_States.svg

X-46A

بوئینگ ایکس-۴۶ هواپیمای ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا است که برای بکارگیری در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده‌است. در آوریل سال ۲۰۰۳، پروژه ای به طور رسمی تحت برنامه مشترک DARPA / نیروی هوایی ایالات متحده / نیروی دریایی J-UCAV ترکیب شدند، بعد از تغییر نام J-UCAS (سیستم های هوایی بدون سرنشین). دو شرکت بوئینگ و نورث روپ گرومن در حال توسعه یک هواپیما دارای انطباق با الزامات J-UCAS بودند. با ایجاد J-UCAS، دو پهپاد X-45B و X-46A حاصل این ائتلاف بود.

X-47A Pegasus

Flag_of_the_United_States.svg

X-47A

ایکس ۴۷- آ پگاسوس (به انگلیسی: X-47A Pegasus) نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت نورثروپ گرومن و سکیلد کامپوزیتس آمریکا است. این هواپیما برای نیروی دریایی آمریکا سفارش داده شده‌است، که با نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-ب جایگزین خواهد شد.

برخی مشخصات این پهپاد  :

طول : ۸٫۵ متر

مساحت بال : حدود ۳۶ متر مربع

ارتفاع : ۱٫۸ متر

وزن خالی : ۱۷۴۰ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست : ۲۶۷۸ کیلوگرم

موتور : ۱ عدد موتور جت توربوفن Pratt & Whitney Canada JT15D-5C

برد : ۲۷۷۸ کیلومتر

تعداد تولید شده: براساس منابع یک نمونه 

Northrop Grumman X-47B

Flag_of_the_United_States.svg

X-47B UCAS

X-47B UCAS


پهباد پنهانکار آمریکایی 
X-47B  قابلیت برخواستن و فرود خودکار  بر روی عرشه ناو هواپیمابر را دارد و در حقیقت هوشمندترین نمونه در کلاس خود به حساب می‌اید. X-47B نخستین پرواز خود را در منطقه هوایی- نظامی ادواردز در ایالت کالیفورنیا انجام داد. این هواپیما در طول پرواز آزمایشی ۳۰ دقیقه ای خود، تا ارتفاع ۱۵۲۴ متری اوج گرفت. این هواپیمای بدون سرنشین کپی کوچکی از بمب افکن B-2 را به خاطر می آورد و برای عملیات تاکتیکی تهاجمی از عرشه ناوهای هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد. X-47B مجهز به سیستم سوخت گیری در هوا می باشد. علاوه بر این، هواپیما قادر به چندین بار سوخت گیری در هوا بوده و می تواند چندین روز به پرواز خود ادامه دهد. هواپیمای تک موتوره X-47Bدر مدل هایی با طول بال ۱۹ متر و ۱۱ متر تولید شده و قابلیت حمل تا ۲ تن سلاح در محفظه داخلی بدنه خود را دارد.

ویژگی های عمومی

کاربر: نیروی دریایی آمریکا

خدمه: بی سرنشین

طول: ۳۸٫۲ فوت معادل ۱۱٫۶۳ متر

بال: ۶۲٫۱ فوت و ۳۰٫۹ فوت معادل  ۹٫۴۱ متر الی ۱۸٫۹۲ متر بر اساس مدل

ارتفاع: ۱۰٫۴ فوت معادل ۳٫۱۰ متر

حداکثر وزن برخواست: ۴۴۵۶۷ پوند معادل ۲۰۲۱۵ کیلوگرم

پیشرانه: (۱× Pratt & Whitney F100-220U turbofan)

حداکثر سرعت: مافوق صوت !

سرعت کروز: ۰٫۹ ماخ

محدودی عملیاتی: بیش از ۳۸۹۹ کیلومتر

سقف پروازی: ۴۲۰۰۰ فوت معادل ۱۲۱۹۰ متر

ماموریت: جاسوسی نظامی

قابلیت سوخت گیری هوایی: مدل veh2 آری

تعداد تولید شده :۲ فروند عملیاتی

BAE System Taranis

250px-Flag_of_England.svg

143436074588

Taranis

تارانیس که اولین پرواز خود را در دهم آگوست ۲۰۱۳ انجام داد، به عنوان پیشرفته‌ترین هواپیمای ساخته شده توسط مهندسان بریتانیایی به شمار می‌رود و البته محرمانه‌ترین پروژه‌ی نظامی این کشور نیز محسوب می‌شود. این پرنده‌ی هدایت‌پذیر از راه دور، در ابعاد خود به اندازه‌ی یک جنگنده‌ی هاوک بوده و دارای طول بال ۱۰ متر، طول بدنه‌ی ۱۱٫۳۵ متر و ارتفاع ۴ متر است. تارانیس با تجهیز به جدیدترین تکنولوژی‌های سری ، سیستم پیشرانه‌ی قدرتمند و تکنولوژی‌های هوایی پیشرفته، اوج مهندسی بریتانیا را به نمایش می‌گذارد و به منظور استفاده در عملیات بمباران، جاسوسی، نظارت و مراقبت، شناسایی و به طور کلی شرکت در حملات پیچیده، طراحی شده است. توسعه‌ی این پهپاد از سال ۲۰۰۶ تاکنون با صرف بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون پوندی (۳۰۰ میلیون دلار) از سوی وزارت دفاع انگلستان و بخش صنعت این کشور و بکارگیری یک و نیم میلیون نفر در ساعت، در حال جریان بوده است.مهمترین وجه تمایز این پهباد با سایر رقیبانش رسیدن به سرعت های مافوق صوت است در حالی که هیچ کدام از رقبا این قابلیت را دارا نمی‌باشند.

مشخصات:

محصول: BAe Systems – UK

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: پادشاهی بریتانیا (انگلستان)

ورود به خدمت: ۲۰۱۸

ساختار:

خدمه: ۰

طول :  ۳۷٫۲۴ فوت معادل ۱۱٫۳۵ متر 

عرض: ۲۹٫۸۶ فوت معادل ۹٫۱۰ متر

ارتفاع:  ۱۳٫۱۲ فوت (۴٫۰۰ متر) 

وزن مجموع: ۱۷،۶۳۷ پوند (۸۰۰۰ کیلوگرم)  

پیش ران (موتور): ۱ عدد رولز رویس Adour Mk.951 موتور توربوفن رانش ۶،۵۰۰lbs  

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

یک جفت بمب هدایت شونده

Dassault nEUROn

Flag_of_France.svg

nEUROn

نئورون یک پهپاد جنگی (Unmanned Combat Air Vehicle) است که توسط کمپانی فرانسویDassault Aviation توسعه یافته است. با وجودی که این پروژه هنوز حاضر نشده است اما تصاویر و اظهارات شرکای کنسرسیوم گویای این مطلب است که این پرنده قابل رقابت با Boeing X-45C وNorthrop-Grumman X-47B خواهد بود. در فوریه ۲۰۰۶ ساب اعلام کرد که نرون ۱۰ متر طول و ۱۲ متر پهنا دارد و وزن آن ۵ تن است که تقریبا به اندازه یک جنگنده میراژ ۲۰۰۰ می باشد. این پهپاد دارای تجهیزات حمله ی هوا به زمینِ مستقل با مهمات هدایت شونده دقیق و متکی بر بدنه خفاکار پیشرفته ی خود خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی های نرون قابلیت کنترل در حالت اتوماتیک توسط یک جنگنده پیشرفته مانند رافال یا گریپن است که در این حالت کنترل آن شبیه بازی های استراتژیک Real Time خواهد بود.

مشخصات:

محصول: داسو نرون

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: جمهوری فرانسه

ورود به خدمت: ۲۰۱۸

ساختار:

خدمه: ۰

طول : ۳۱٫۱۷ فوت معادل ۹٫۵ متر 

عرض: ۴۱٫۰۱ فوت معادل ۱۲٫۵۰ متر 

وزن خالی:  ۱۰۸۰۳ پوند معادل ۴۹۰۰ کیلوگرم

وزن مجموع:  ۱۵،۴۳۲ پوند ۷۰۰۰ کیلوگرم  

کارایی:

حداکثر سرعت: ۶۰۹ مایل در ساعت (۹۸۰ کیلومتر برساعت) 

حداکثر برد: 

سقف پروازی: ۴۵،۹۳۲ فوت  معادل ۱۴۰۰۰ متر؛ ۸٫۷ مایل

توان

پیش ران (موتور): ۱ عدد رولز رویس-Turbomeca Adour / SNECMA M88 توسعه موتور توربوفن ۸۹۹۲ پوند نیروی پیشرانه

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

۲ عدد بمب ۵۰۰ کیلویی لیزری

 

EADS Barracuda

800px-Flag_of_Germany.svg

Barracuda

Barracuda  در اصل نام یک ماهی شکارچی به نام کوتر ماهیان می باشد. پهپاد Barracuda یک پهپاد اروپایی ست(بیشتر آلمانی است تا اروپایی ولی به دلیل یگانگی کشور های اروپایی،این پهپاد اروپایی خوانده میشود)،که توسط کمپانی چند ملیتی اروپایی EADS برای ماموریت ها و هدف های دیدخ بانی و شناسایی و جنگی و درگیری توسعه یافته است.

Barracuda  یک پروژه مشترک بین آلمان و اسپانیا ست.پروژه Barracuda پس از سقوط نمونه اول در دریا به هنگام فرود لغو شد،ولی دوباره در سال ۲۰۰۸ از سر گرفته شد.دومین نمونه در نوامبر ۲۰۰۸ بازسازی و کامل شد.نمونه بازسازی شده Barracuda تست های پروازی خود را در پایگاه هوایی Goose کانادا در جولای ۲۰۰۹ با موفقیت به صورت خودکار و از راه کنترل زمینی پشت سر گذاشت.به دنبال آن در رقابت های هوایی سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ نیز شرکت کرد.

یکی از هدف های اصلی پروژه Barracuda رقابت با رقیب فرانسوی ساخت کمپانی Dassault،یعنی nEuron و به منظور رقابت استراژتیکی و دفاعی است.هر دو این پهپاد ها توانایی پنهانکاری و رادار گریزی(stealth) و بیشینه سرعت ۰٫۸۵ ماخ میباشند. در حالی که آلمان و اسپانیا درحال کار بر روی پروژه Barracuda بودند، فرانسه،ایتالیا،سویس،سوئد،یونان و باز هم اسپانیا بر روی پروژه nEURON سرمایه گذاری کردند.

به دلیل توسعه Barracuda،هنوز اطلاعات زیادی درباره این پهپاد در دست نیست.با این وجود انتظار میرود که باراکودا سقف پروازی ۶۱۰۰ متر و توانایی حمل ۳۰۰ کیلوگرم جنگ افزار داشته باشد.

یکی دیگر از هدف های اصلی طراحی و ساخت Barracuda به عنوان یک پهپاد،وارد کردن کمپانی EADS به بازار پهپاد های دارای ارتفاع پروازی متوسط و دور برد که زیر سلطه ۲ کشور آمریکا و اسراییل بود،است.آغاز به کار رسمی پروژه Barracuda در نمایشگاه بین المللی هوا فضا سال ۲۰۰۶ برلین با نمایش ویژگی ها و برنامه های نظامی Barracuda شروع شد. تمرکز فعلی EADS دریافت گواهینامه پرواز های نامنظم Barracuda در حریم هوایی آلمان است،در حالی که هدف بلند مدت دریافت گواهینامه پرواز در مرز های غیر تفکیک شده است.

همچنین برنامه ای برای توسعه Barracuda به عنوان یک پلت فرم مدولار دارند که آن را توانا میسازد تا برای هدف ها و کاربرد های مختلف همچون گشت دریایی سرهم بندی شود.اگر چه برای توانایی دفاعی برنامه ای در دست نیست ولی ممکن است در صورت تمایل خریداران این پهپاد برای داشتن این ویژگی،Barracuda با توانایی سرهم بندی برای حمل جنگ افزار نیز ارائه شود.Barracuda ممکن است توانا به داشتن سیستم جنگ افزاری باشد که ممکن است در قسمت فرو رفتگی مرکزی آن قرار گیرد.(همان فرو رفتگی که در بالا در وسط پهپاد میبینید).

نمونه اولیه Barracuda اولین پروازش را در آپریل ۲۰۰۶ و درحالی که مرکز کنترلش در شبه جزیره Iberian که در جنوب غربی اروپا قرار دارد با موفقیت انجام داد.ولی همانطور که گفته شد در یک تست پروازی دیگر در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۶ به هنگام فرود در خارج از ساحل اسپانیا در دریا سقوط کرد.(باند فرود در “شبه جزیره Iberian قرار داشت ولی هواپیما پس از گذراندن پرواز به هنگام بازگشت برای فرود به ساحل نرسید و در دریا سقوط کرد)

Barracuda در اصل برای رقابت در بازار تجاری ساخته شد ولی ممکن است هدفش هایش تغییر کند(هدفی هایی فراتر از یافتن جایگاهی در بازار تجارت).

حتما بخوانید:  موضوع : بررسی برترین پهپاد جهان (ایکس۴۷ بی)

بدنه Barracuda کاملا از فیبر کربن ساخته شده است که انعطاف پذیری بالایی دارد(در ساخت بدنه Eurofighter Typhoon هم به مقدار قابل توجهی از این ماده استفاده شده است).تنها در ساخت تیرک های اسکلت داخلی بال به منظور تقویت بال از فلز استفاده شده است. تیرک های اسکلت بال به همراه بال به راحتی از پرنده جدا شده و جا به جایی نقل پهپاد را آسان میکنند.

ویژگی ها:

طول:۸٫۲۵ متر

فاصله ۲ سر بال:۷٫۲۲ متر

وزن بدون ابزار دیده بانی و جنگ افزار:۲۳۰۰ کیلوگرم

بیشینه وزن هنگام برخاستن:۳۲۵۰ کیلوگرم

بیشینه سرعت:۰٫۸۵ ماخ

سقف پروازی:۲۰۰۰۰ فوت

(بیش از این داده هایی درباره ویژگی ها حتی در سایت های انگلیسی زبان در دسترس نیست)

Mikoyan MiG SKAT

Flag_of_Russia.svg

MiG SKAT

میگ اسکات به روسی (Скат) پهپادی رادارگزیر در کلاس پهپادهای x45 و x47 و تارانیس و نرون است که یکی از دو طرح پیشرفته برای پهپادهای ارتش روسیه به حساب میاید.این پهپاد جنگی دارای دو محفظه داخلی حمل سلاح می باشد که می تواند موشکی به بزرگی KH-31 را حمل کند. قدرت SKAT توسط یک موتور توربوفن Klimov RD-5000B که تغییر یافته ی RD-93 است تامین می‌گردد. وظیفه SKAT سرکوب و حمله به دفاع هوایی دشمن می باشد. تعدادی از تنظیمات پیکربندی آیرودینامیکی این پهپاد در تونل باد تست شده اند که شامل دو بالچه کوچک نیز هست. میگ بر پیکربندی بدون دم کار می کندقالبیت حمل ۲تن سلاح و دارای برد جنگی ۲۰۰۰ کیلومتر است. پروژه ی فعلی لغو شده است. هیچ نمونه ای به شکل واقعی از این هواپیما ساخته نشد ولی در برخی از منابع امده است بین ۱۲ و ۱۷ فروند از این نسخه ساخته شده است ولی نمیتواند این مطالب  به دو دلیل درست باشد  زیرا هیچ خبری از پرواز ویا نخستین پرواز و یا ازمایش این پرنده حتی توسط خود روسها منتشر نشده و هیچ تصویری نیز  به غیر از همان ماکتی (در همین تصویر ) که نخستین بار به نمایش گذاشته شد از ان منتشر نشده و هرگز هیچ مقام روس نیز از ساخته شدن ان خبری را اعلام نکرده است

مشخصات:

محصول: میگ (میکویان)

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: فدراسیون روسیه

ورود به خدمت: ۲۰۱۵

ساختار:

خدمه: ۰

طول : ۳۳٫۶۳ فوت معادل ۱۰٫۲۵ متر

عرض:  ۳۷٫۷۳ فوت معادل ۱۱٫۵۰ متر  

وزن مجموع:  ۱۹،۹۹۶ پوند معادل ۹۰۷۰ کیلوگرم   

کارایی:

حداکثر سرعت: ۴۹۷ مایل در ساعت (۸۰۰ کیلومتر بر ساعت) 

حداکثر برد:  ۱۲۴۳ مایل معادل ۲۰۰۰ کیلومتر 

سقف پروازی: ۳۹،۳۷۰ فوت (۱۲۰۰۰ متر؛ ۷٫۵ مایل)

توان

پیش ران (موتور): ۱ عدد موتور کلیموف RD-5000B تراست ناشناخته

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

دارای دو محفظه داخلی برای تسلیحات – خا۳۱

Li Jian or Sharp Sward

index

Li Jian

پهباد چینی “شمشیر بران” توسط شرکت هواپیمایی ملی “هوندو” طراحی شده است. به گفته طراحان، این پهپاد از لحاظ ویژگی هایی که دارد، معادل هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی “گرومن “X- 47 و پهپاد فرانسوی nEUROn می باشد. این پهپاد می تواند هم برای جمع آوری اطلاعات و هم برای حمله به اهداف زمینی استفاده شود. به نظر می رسد که چینی ها موفق شده اند تا پهپادی شبیه X-47 آمریکایی را مهندسی معکوس کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: علوم نظامی ، دریای مواج

تاريخ : یک شنبه 21 شهريور 1395 | 6:29 | نویسنده : حامد |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • شیک فا